Tandhälsa

Det är inte hur effektivt du lyckas få bort kariesbakterier på tänderna som är avgörande för en bra tandhälsa, utan hur hälsosamt du äter så att din kropp förmår handskas med det som naturen utsätter den för.

Text: Tobias Lindberg 2014-05-19. Uppdaterad 2015-03-26

Från Weston A. Price's utmärkta bok "Nutrition and Physical Degeneration".

Från Weston A. Price’s utmärkta bok ”Nutrition and Physical Degeneration”.

Att det är vad man äter som avgör tandhälsan slogs fast i tandläkaren och forskaren Weston A. Price’s bok ”Nutrition and Physical Degeneration” som han skrev efter att han under 30- och 40-talen hade åkt runt i hela världen och undersökt de grupper av ursprungsbefolkningar som fortfarande åt sin traditionella mat och som inte hade börjat äta modern västerländsk processad mat med socker, finmalet mjöl och konserver. Han bestämde sig för att undersöka detta efter att i åratal hört från läkare som hade tjänstgjort runt omkring i de ”ociviliserade” delarna av världen att folkgrupper som fortfarande levde traditionellt var otroligt friska, de hade inga av de moderna välfärdssjukdomarna som redan då hade börjat plåga den ”civiliserade” världen och deras tänder var perfekta. De grupper av ursprungsbefolkningar som hade börjat äta modern processad mat blev mer sjukliga och fick snabbt väldigt dålig tandhälsa.

Tillsatt fluor i tandvårdsprodukter stärker inte emaljen, det är en myt sponsrad av industrin. Snarare är det faktiskt tvärt om, att tänderna blir svagare av fluoret.

Det tillsatta fluoret i tandvårdsprodukter består i Sverige nästan alltid av natriumfluorid och det är inte alls samma sak som de fluorsalter som finns naturligt i varierande koncentration i alla berggrunder och i allt grundvatten. I andra länder används ofta andra fluorsalter i munvårdsprodukter och till vattenfluoridering och dessa är ofta framställda från restavfall från aluminiumindustrin och kan därför förutom fluoret innehålla väldigt många andra skadliga kemikalier.

Det fluorsalter som finns i berggrunden och sålunda ingår naturligt i dricksvattnet består framförallt av kalciumfluorid och är inte dåligt för tänderna, förutsatt att inte koncentrationen är för hög, men är inte viktigare att få i dig för tandhälsans skull än övriga mineraler som man får i sig via kosten.

Det som är viktigt för både skelett och tänder att man får i sig mycket av mineraler och vitaminer. Man ska inte bara äta så att man undviker bristsjukdomar, vilket är det de svenska myndigheternas riktlinjer försäkrar, utan man ska äta så att kroppen får så mycket den behöver, vilket är väldigt svårt idag med den industriella framställningen av mat och de utarmade jordar som maten produceras på. Vi behöver få i oss väldigt mycket mer av både mineraler och vitaminer än vad auktoriteterna inom vetenskapen idag erkänner, vilket tydligt framgår av Weston A. Price’s bok. Naturligt fluorid är en av många mineraler, men som sagt inte viktigare än andra.

För starka och friska tänder gäller först att undvika socker, finmalet mjöl och allt för sur dryck och mat. Syra från maten och från kariesbakterierna när de omsätter snabba kolhydrater i munnen är det som drar ut mineraler, framför allt kalcium, ur tänderna och orsakar hål. Utan snabba kolhydrater och sur dryck/föda så blir det inga hål oavsett om man borstar tänderna eller inte. Äter man sedan också bra mat så att man får i sig alla mineraler och vitaminer som kroppen behöver så bygger dessutom kroppen upp och återmineraliserar tänderna.

För detta är magnesium, jod och vitamin K2 särskilt viktiga, men även vitamin D3 och vitamin A spelar in. Hål som har börjat bildas i tänderna återmineraliseras och ”växer igen” om du äter en näringsriktig och näringstät kost. Mineralerna magnesium och jod gör tänderna starka utan att ha fluorets skadliga effekter.

Vitamin K2 ser till att mineralerna håller sig på rätt plats i kroppen, dvs. att det mesta av kalciumet håller sig i tänderna och skelettet istället för att för mycket kalcium finns i blodet och saliven. Om det är för mycket kalcium i blodet och saliven så ger det hjärt-kärlsjukdomar (kalcium går in i kärlväggarna och gör dem sköra och stela) och tandsten.

Observera att vitamin K2 inte är samma sak som vitamin K1. Står det bara vitamin K på något så är det nästan alltid samma sak som vitamin K1.

Vidare är det viktigt att Vitamin K2, vitamin D3 och vitamin A samverkar med varandra och det är viktigt att man får tillräckligt av alla dessa för att få en bra effekt.

Vitamin K2 får man främst från gräsbetesmjölk (alltså mjölk som kommer från kor som bara betar och äter hö/ensilage och som aldrig får spannmål) och från den japanska rätten natto. Bäst av detta är smör från vår- och sommarmjölken från äkta gräsbeteskor.

Kan man inte få i sig tillräckligt med vitamin K2 via kosten så kan supplement vara bra i form av tabletter eller oljor. Vitaminer och mineraler är alltid bäst att få i sig via kosten, men om man inte kan få i sig allt som behövs via den så behövs supplement. Den bästa formen av vitamin K2-supplement är i mitt tycke en olja gjord på äkta gräsbetessmör från vår- och sommarbetande kor.

När det begav sig visste inte Weston A. Price att det var just vitamin K2 som gav den så otroligt positiva effekten för hälsa och tänder utan han kallade istället den verksamma substans som han visste att det fanns gott om i denna traditionella mat för ”activator X”. Flera årtionden senare slog forskare fast att Weston A. Price’s ”activator X” var samma sak som K2-vitamin.

Att det fungerar på detta sätt har nu varit känt och dokumenterat i ungefär 80 års tid i Weston A. Price’s otroligt bok “Nutrition and Physical Degeneration” som alla borde läsa, men trots det så har den lönsamma fluorindustrin hittills tagit hem segern medan Weston A. Price’s viktiga upptäckter sorgligt nog har fallit i glömska. Att det har blivit så är något vi alla som förstår detta måste ändra på genom att aktivt sprida kunskapen om Weston A. Price’s upptäckter.

 

Källor för denna text och lästips för fördjupning

Här hittar ni fler texter om fluor på Informationskriget.se:

http://www.informationskriget.se/?s=fluor

Som ersättning för fluor, som är skadligt för såväl bakterier som vår egen hälsa, så föreslår Dr. David Kennedy i detta filmklipp flera andra saker som ger bättre tandhälsa, som t.ex. jod, bikarbonat, salt, antibakteriella naturpreparat och ozon, som gör det svårare för de bakterier som orsakar karies att etablera sig, men som till skillnad mot fluor inte också skadar oss själva. Gillar man det Dr. David Kennedy förordar så finns Lugol’s Iodine, vilket är jod som går att konsumera, med full koncentration att köpa här och en liknande mundusch som han använder att köpa här.

För mer information om Vitamin K2 läs detta blogginlägg och se det väldigt pedagogiska filmklippet som jag har länkat till där:

http://tobiaslindberg.se/2013/10/10/vitamin-k2/

Här skriver Chris Kresser bra om vitamin K2.

http://chriskresser.com/vitamin-k2-the-missing-nutrient

Här skriver Chris Kresser bra om hur man supplementerar bäst och där beskrivs hur vitamin K2, vitamin D3 och vitamin A samverkar:

http://chriskresser.com/9-steps-to-perfect-health-4-supplement-wisely

Här är en väldigt uttömmande och bra text om K2-vitamin av Christopher Masterjohn som tar upp allt man kan tänkas behöva kunna veta:

http://www.westonaprice.org/health-topics/abcs-of-nutrition/on-the-trail-of-the-elusive-x-factor-a-sixty-two-year-old-mystery-finally-solved/

Här skriver läkaren Björn Hammarskjöld bra om D3-vitamin och av referenserna i hans text så framgår det tydligt att vi behöver klart mer D3-vitamin än vad t.ex. Livsmedelsverket rekommenderar och att det är väldigt svårt att överdosera D3-vitamin:

http://www.kostdemokrati.se/bjorn/2012/03/22/kunskaps-och-logikbrist-ar-det-stora-problemet-om-d-vitamin/

Vad gäller D3- och A-vitamin så är det viktigt att veta A-vitamin rätt lätt kan överdoseras om man äter det som tillskott och samtidigt inte får i sig tillräckligt D3-vitamin, men omvänt så är det inte lika lätt att överdosera D3-vitamin om man äter det och samtidigt inte får i sig tillräckligt med A-vitamin. Självklart går det att överdosera D3-vitamin, men som det framgår av Björn Hammarskjölds text så krävs det extremt höga doser för att det ska bli för mycket. Tar man både A- och D-vitamin som tillskott så är det mycket svårt att överdosera någon av dem och i naturliga matkällor så existerar dessutom A- och D-vitamin alltid gemensamt och i rätt balans, varför det inte går att överdosera något av dem genom födan.

Utöver det är det bra att läsa om Weston A. Price’s syn på tandhälsa antingen genom att leta artiklar på Weston A Price Foundations hemsida eller läsa hans bok ”Nutrition and Physical Degeneration”:

http://www.westonaprice.org/

http://www.amazon.com/gp/aw/d/0916764206

Här står det om en forskarrapport från Harvard om hur fluor påverkar utvecklingen av hjärnans nerver och IQ:

http://www.hsph.harvard.edu/news/features/fluoride-childrens-health-grandjean-choi/

Här är en text som jag har skrivit med länkar till en forskarrapport som har publicerats i The Lancet om att fluor nu mera räknas som ett utvecklingshämmande nervgift:

http://tobiaslindberg.se/2014/05/26/fluor-nu-klassificerat-som-ett-nervgift/

En liten bit ner i denna text kan ni läsa vad professor Olov Lindahl skriver om fluorets farlighet:

http://www.2000taletsvetenskap.nu/special/fluor.htm

Här har Margareta Lundström skrivit en väldigt bra och uttömmande text om hur farligt fluor är:

http://www.kostdemokrati.se/margareta/2013/06/23/har-du-last-vad-som-star-finstilt-pa-dina-barns-fluortandkram/

Här är en bra och uttömmande text om fluor i Sourze:

http://sourze.se/2008/11/07/vad-din-lakare-inte-berattar-for-dig—del-1__67372#.U2IMXr8azTo

Här är en bra och omfattande text om fluor på bloggen Karlzons:

http://karlzons.wordpress.com/2013/11/19/fluorering-ar-det-storsta-fallet-av-vetenskapligt-bedrageri-i-detta-arhundrade/

3 reaktion på “Tandhälsa

  1. Pingback: Fluor nu klassificerat som ett nervgift | Tobias Lindberg

  2. Pingback: borstar du tänderna med flour-tandkräm? – dViN

  3. Pingback: dViN blogg - flour och dess negativa effekter på hälsan

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>